Aanzet 400.
3-6-2016 Amsterdam.
Tandwiel van Basalt.

Het stuur van de twee jaar geleden totaal gedemonteerde motor als project en ter lering heb ik nu eindelijk over gezet op m'n huidige 22 jarige motor, dus nu kon ik als van ouds recht op de motor zitten in plaats van voor over gebogen waar ik niet van houd. Bij komend effect was wel weer dat hij niet meer starte, oh nou dat weer. De volgende dag een kapotte zekering vervangen en hij starte gelijk, maar toen bleek het voorlicht het niet te doen en de nieuw geplaatste 7 amper glaszekering brandde door. Bovendien begonnen al de vier richting aanwijzer lampjes te branden als ik naar links of rechts wilde en toen dat bij toevallige draad werkzaamheden wel weer werkte deed het remlicht het niet meer. Vervolgens deed het rem licht het ineens weer wel maar was de richting aanwijzer nu helemaal out. Nou zo kan ik nog wel even door gaan maar daar zit niemand op te wachten. Toen ik hem naar een motor zaak had gebracht en men naar de draden had gekeken zei men daar beginnen we niet aan want het vinden van de stroomstoring kan dagen kosten. Ik was verrast, verbaasd maar heimelijk ook een beetje blij want het bespaarde me veel geld en nu moest ik het wel zelf oplossen met allerlei by-passes en eventueel een tweede accu die ik nog heb. Het verheugende feit was verder wel dat ik plan B, namelijk de aanschaf van een Bassgitaar kon realiseren. Want al jaren wil ik de bass geluiden van de gitaar en niet van het keyboard zoals ik het vaak in muziek stukken heb moeten doen. Ik dacht aan de motor werkzaamheden te durven beginnen door dat ik aan de bolderkar met vier lucht banden twee extra banden aan de achterkant had gemon- teerd in de hoop dat het slepen op het strand met de nieuw aangeschafte Kajak voor de Branding minder zwaar zou zijn door dat mulle droge zand. Twee jaar heb ik gewacht met de motor stuur verwisseling en twee jaar dacht ik gepassio- neerd aan die Kajak voor in de Branding waar men niet in zit maar erop. Dus na regelmatig om te slaan klim je er weer op. Tot nog toe heb ik vier keer geoefend in een rustige oosten wind Branding. Dus het echte werk moet nog komen met de zuid westen wind in het najaar. In Limburg waar ik een paar jaar aan het beeldhouwen was bij de pas geleden overleden Barones Julia van Verschuer mistte ik wel de zee dus beperkte de waterbeleving zich tot kleine riviertjes. Dat gold trouwens ook in Tjechie en Oostenrijk maar in Zweden kon ik steen arbeid en zeewater combineren. De eerste natuursteen sculptuur die ik verkocht bij Galerie Josine Bokhoven had ik gemaakt bij Den Julia in Limburg die uitein- delijk 90 jaar is geworden. Twee jaar geleden heb ik twee weken lang daar ontbeten en in het logboek de medicijnen om de zoveel uur afgevinkt. Op hete middagen reden we heel langzaam met alle raampjes open over de kleine zand- weggetjes en zij vertelde mij annectotens uit haar jeugd want was daar opgegroeid af en toe stopten we om karnemelk te drinken. Zij was vanaf het begin van haar carriere als beeldhouwster actief kunstenaarslid van Arti et Amicitiae dus nog uit de tijd dat je er een broodje kaas of gehaktbal kon kopen en er twee biljart tafels in de kunstenaars sociteit ston- den en optredende jazz musici met een ets of houtdruk werden beloond. Voor de eveneens op 90 jarige leeftijd over- keden Cellist Justus Halbertsma filmde ik 7 Celloconserten in Arti waar we elkaar leerden kennen aan het schaakboord. Thuis liet ik hem geluidscomposities horen waarbij hij aanwijzigingen gaf. Ik leende hem de CD Music for Gurdjeff's '39 series' en hij gaf mij een week later Frances-Marie Uitti op violoncello met het Munchener Kammerorchester waar ik nu naar luister. Tandwiel is de titel van een basaltsteen sculptuur die ik aan Simon van Leeuwen gaf die ik voor een tweede keer in het jaar toevallig tegen kwam in precies dezelfde bioscoop zaal en ik gelijk zei Payday, nu kom ik je overmorgen een steen brengen. Want toen ik in 1986 de voormalige fabrieksruimte op de Lijnbaansgracht moest op- geven bood hij aan om in Aalsmeer verder te gaan beeldhouwen wat ik toen ook tien jaar heb gedaan. En Motor Tand- wiel slaat natuurlijk ook op zijn Harley D verleden en tegenwoordig BMW. Ook zijn broers zouden wel raad weten met de stroomstoring. Flip Filz bracht ik een gemengd natuursteen sculptuur voor een vriend van hem die mij jaren geleden een wasmachine had gegeven want hij ging samen wonen en voor hemzelf een net gebakken appelflap. Ook eergisteren fietste ik naar mijn schaakmentor Peter L die net aan zijn heup geopereerd is met vier warme appelflappen en drie ge- noteerde schaakpartijen om te analiseren maar kom onderweg de oudere beeldhouwer Peter G tegen met wie ik een ap- pelflap verober en hem een foto geef van het TL project van twee jaar geleden, dus met twee AP's minder twee uur an- liseren. Gisteren in de Balie wat geroken aan Re-creating Europe kortom Cultuur in de EU en de snel opeen volgende veranderingen. Thomas de oudste zoon bezocht pas geleden Tikal Temple in Guatamala na er 36 jaar eerder te zijn geweesd als baby toen ik er in 1979 de 90 min. experimentele documentaire film "Tikal Temple" schoot die daarna als- nog werd gesubsidieert door de Rotterdamse Kunststichting en 1 keer in Parijs werd vertoond in het toenmalige Institut Neerlandais en op een filmfestival in Zuid Frankrijk op het moment dat ikzelf in Egypte "Triple Headed Complex" aan het filmen was. Meerdere lange exp. doc. films uit die tijd heb ik nog nooit vertoont en heb er vreemd genoeg helemaal geen haast mee om ze te vertonen met eigen geproduceerd geluid ik heb simpelweg het gevoel en het vertrouwen dat ik me daar nog wel een keer op ga concentreren. Een kluif voor de oude dag. Drie keer ben ik op de fiets langs het Ijsel- meer naar de schaakclub in Muiderberg gegaan. Vlak voor de Bass gitaar aanschaf, las ik de text 'Gitaar' van M v Wijk.
Oplage 16. Laurens Edward Luyken.

||o-[ Edward Luyken ]-o||