Aanzet 362.
Amsterdam 11-2-2011.
Low Ranking.

Als ik een maand lang geen Aanzet schrijf moet ik dieper graven om me gebeurtenissen te herinneren en de daaraan gekoppelde emoties te herondergaan. Deze middag zal ik oefenen door te blazen op het koper en de twee gewatteerde stokken hanteren op dun plaatstaal in circelvorm. Na de vertoning van de film "Traject" op het International Filmfes- tival Rotterdam ging ik een week later terug om de 16 mm film weer op te halen bij de filmcontrole en liet me in het kort onderrichten over hoe ik een eventueel in de toekomst nieuwe film digitaal zou kunnen presenteren in plaats van een 16 mm film zoals ik tot nu toe altijd heb gedaan. Met al de technische voor en nadelen had ik hierover reeds vele jaren zitten dubben, zo van; Maak ik die digitale overstap nu of nog niet? Min of meer een 'gedwongen zet' zou men kunnen zeggen die niet perse het verlies van de partij zal inleiden, hoop ik althans. Daarna fietste ik naar de Coolsingel en at een 1 euro Vietnamese loempia en ging vervolgens naar de 71 jarige Kunstschilder Joop van Meel van wie ik van mijn tiende tot vijftiende schilderles had gekregen en onderwezen werd in het schaken alsmede het beluisteren van Jazz die hij op de piano speelde, wat ik als ik daarna alleen was ook probeerde maar dan nooit verder kwam dan de vlooienmars. Natuurlijk ging ik Jazzplaten verzamelen waaronder de Jazzpianist Thelonius Monk en verder veel koper mannen. Hoewel geen Coltrane vond ik Roland Kirk die altijd meerdere toeters om zijn nek had hangen wel prettig brutaal. Met bewegende Cairo beelden op de achtergrond analiseerden wij een schaak partij die op het boord stond waarmee hij bezich was tegen de computer en liet me zien dat de machine wijselijk niet inging op een schijn- offer. Jaren geleden won hij ooit tijdens een simultaan van Kasparof dat hoorde ik eens van Hennie M die mij ooit voorstelde aan Jan T in het Filmmuseum ter gelegenheid van iets dat ik ben vergeten. De 22 minuten durende CD met pianojazz van Joop M die ik thuis een paar dagen non-stop thuis draaide en er vervolgens met de trombone en trom- pet van de jongste zoon er een track aan toe voegde, heb ik daarna omgebogen naar een DVD met rustige Kajak beel- den plus dat samengestelde nieuwe piano-koper geluid. Maar voor dat ik het op de post deed bezocht ik Galerie Petit waar ik vier resente potlood tekeningen van Joop van Meel aanschouwde welke zijn te zien tot en met 26 februari. En wat het schaken betreft verloor ik als 10 jarige maar ook nu nog als 60 jarige. Gisteren probeerde ik misschien wat moeizaam (want was niet voorbereid op een telefoon gesprek) aan een vriend uit te leggen waarom de basgitaar van Richie A een kleine doorbraak in geluids bewust wording had veroorzaakt naast een effect doosje van Michel P. In de winter heb ik vele malen meer moeite sávonds de deur uit te gaan of om mensen te ontvangen gewoon vanwege het klimaat. In de weken aanloop op de vertoning van de nieuwe film kreeg ik een stapeltje Afrikaanse CD's van Tineke K waarvan ik er 1 meerdere keren draaide omdat hij volgens mij bij voorbaat deed denken aan de oude en het nieuwe Venster Lantaren complex in Rotterdam, waar ik ooit in 1978 mijn eerste projecties had en waar 'Traject' dit jaar werd vertoond. In blauwe overall en kaplaarzen op het podium voel ik mezelf het best in mijn vel zitten, tís niet om te chokeren en het is ook geen act, er moet dan gewoon fysiek gewerkt worden, snel opbouwen, apparatuur klaar zet- ten je partij spelen bij de film en weer snel geruisloos de boel afvoeren na een Q en A en in dit geval backstage alles gelijk inladen in het busje van het festival en naar huis want het was al nacht en de chauffeur had er die dag al veel kilometers op zitten. Op het biljart oefen ik door te stoten met de linker armhand. Niet verse doch voedzame bananen bak ik en als fanatieke niet fruiteter pers ik de sinasappel, verder begon ik onlangs met het bakken van brood zonder gist, dus te hard voor mijn gebit, maar ben calvinistisch opgevoed dus wel opeten. En wie was nou degene ergens in de schijnbaar vergeten vriendenkring die goed brood kon bakken en waar ik dus advies zou kunnen inwinnen en er dus van kan leren. Het daagd nog niet. De moeder van de zonen bakte destijds over heerlijk noten brood maar die kan ik niet meer consulteren. Na de premiere tijdens een korte Q en A werd mij gevraagd of ik misschien alreeds met een nieuwe film bezig was, hetgeen ik beaamde door te zeggen dat er een nieuwe beschoten rol op weg was naar het labo- ratorium in The States, maar wat ik toen nog niet wist was dat hij niet is aangekomen en zoek is geraakt bij de TNT. Dus nu zeker een reden te meer om te stoppen met 16 mm Ektachrome die alleen daar ontwikkeld kan worden en o- ver te stappen op video, 20 jaar geleden reeds kwamen er langzaamaan steeds meer niet pelicule dragende producties van degenen die zoals ik niet bij machte waren om op 35 mm te schieten. Overigens jammer dat DVD's nog niet ver- toond worden op de slechts 2 festivals waar ik mee te maken heb, want dat zou de productie in grote mate eenvoudi-ger maken. De zonen bekeken samen zo'n 30 films (ook een beetje voor mij). Met de aanhoudende krappe beurs kan ik mij geen vrijwilligerswerk permitteren buiten de fiets circel zonder mensen 'at a given moment' teleur te stellen bv vanwege APK sluis of diesel te kort. Beter voorkomen dan moeizaam overtuigend te genezen. Verleden jaar voor de 3 de keer in 10 jaar 'eerste' en gewoonlijk 2 jaar lang daarna "Low Ranking" dus ook nu op de 10 de schaakplaats. Op regenloze dagen rij ik op de motor als ik de kracht heb via Uitdam tussen de weilanden tot aan de grens van Broek in Waterland en dan weer terug tussen de geur van vers opgespoten voorjaars koeienmest.
Oplage 16. Edward Luyken.

||o-[ Edward Luyken ]-o||